Als ondernemer speelt je uitstraling een belangrijke rol in hoe anderen je zien. Daarbij gaat het niet alleen om collegaās, maar ook om klanten en eventuele zakenpartners. Een professionele uitstraling laat zien dat je serieus bent en kan daarom vertrouwen wekken bij de ander. Het gaat dan niet per se om de uitstraling in je uiterlijk, maar vooral om hoe je overkomt. In dit artikel lees je hoe je stap voor stap werkt aan een professionele uitstraling als ondernemer.
Werk vanuit een duidelijke visie
Een professionele uitstraling begint bij een duidelijke basis. Je moet namelijk goed weten waar je als ondernemer voor staat. Dat kan worden samengevat in je missie en je visie. Denk bijvoorbeeld aan wat je op lange termijn wilt bereiken en welke dingen je belangrijk vindt om uit te dragen. Hierdoor blijf je gefocust op hetzelfde doel en kun je anderen ook later begrijpen waarom je doet wat je doet. Zo zorg je voor een sterke identiteit van je merk of bedrijf. Op die manier kun je de juiste klanten bereiken.
Zorg voor professionele communicatie
Communicatie is misschien wel het belangrijkste onderdeel van een professionele uitstraling. Je wilt natuurlijk serieus worden genomen. Daarom is het goed om je bewust te zijn van hoe je praat en reageert. Het beste is om duidelijk, beleefd en tegelijkertijd to the point te blijven. Vermijd slordige taal, te informele toon of onduidelijke afspraken. Ook bereikbaarheid is van groot belang voor klanten. Een zakelijk Sim Only abonnement kan daarbij helpen. Met een zakelijk nummer blijf je altijd bereikbaar voor klanten en zorg je voor een goede scheiding tussen werk en privƩ.
Besteed aandacht aan je persoonlijke presentatie
Je persoonlijke presentatie zegt veel over je als ondernemer. Hierbij moet je niet alleen denken aan welke kleding je draagt. Kleding is namelijk heel persoonlijk en moet goed bij je passen. Kleed je daarom vooral op een manier waar jij je prettig bij voelt. Het gaat eigenlijk met name om je houding en je lichaamstaal. Dat wordt ook wel non-verbale communicatie genoemd. Mensen die veel oogcontact maken en een open houding hebben, komen meestal krachtig over. Dit kun je gewoon oefenen voor de spiegel. Sommige ondernemers kiezen ervoor om communicatietrainingen te volgen die speciaal zijn bedoeld voor leiderschap. Het is maar net waar jij je fijn bij voelt.
Investeer in je online aanwezigheid
Het is belangrijker dan ooit om voor een goede online aanwezigheid te zorgen. Denk aan een professionele website met duidelijke informatie. Dat is vaak namelijk het eerste contactpunt dat klanten hebben. Een goed ontworpen website straalt vertrouwen uit en laat zien dat je serieus met je onderneming bezig bent. Daarnaast is het verstandig om actief te zijn op sociale media. Verdiep je in je doelgroep en probeer te peilen op welk platform zij het meest actief zijn. Dit biedt namelijk de mogelijkheid om online groei door te maken. Er zijn verschillende platforms waar je als bedrijf actief op kunt zijn. Denk vooral aan LinkedIn, Instagram, TikTok en Facebook. Zorg er daarom voor dat je regelmatig post en ook interactie hebt met volgers.


